Navigatie overslaan

Zaal van de Liefde

cir­ca 1900 – 1955

Hoe laat jij je liefde zien?

In een lichte kamer schildert Jan. 
Hij tovert een vrouw op het doek. 
Want vrouwen zijn zo veel aardiger om naar te kijken. 
Daarom schildert hij liever geen man.

  • Zaal van de Liefde

    Hoe laat jij je liefde zien?   

    In een lichte kamer schildert Jan.
    Hij tovert een vrouw op het doek.
    Want vrouwen zijn zo veel aardiger om naar te kijken.|
    Daarom schildert hij liever geen man.

    Met tijd en aandacht schildert hij haar. 
    Hij beeldt haar af precies zoals ze is.
    Kleurrijk. Streng. Uitgeput.   
    ‘Dit wordt mooi,’ fluistert de kunstenaar.

    Karin staart dromerig en een tikje serieus 
    Loes slaapt met dichtgeknepen handjes 
    De naakte vrouw ligt er rustig bij   
    En Juliane lacht mysterieus   

    Met zijn kunst laat Sluijters zijn liefde zien.
    Maar houden ‘zijn’ vrouwen ook van hem? |
    Is de liefde wederzijds? Wat zie je in hun ogen? 
    En jij, hoe laat jij je liefde zien?   

Ver­za­me­lin­gen

Audio­trans­crip­ties

  • Tas­t­ob­ject – Geboor­te van Lies

    Dit is een tastobject. Dit object mag je voelen.

    Voor je hangt een voeltekening, gebaseerd op het originele schilderij ‘Geboorte van Lies’ dat rechts hangt. Het is in 1924 gemaakt door Jan Sluijters met olieverf op doek. Op het schilderij heeft hij de geboorte van zijn tweede dochter Lies vastgelegd. Het schilderij toont zijn vrouw Greet. Ze ligt in haar kraambed met de baby naast haar. Achter het bed staan twee kinderen. Het schilderij is vereenvoudigd weergegeven in deze voeltekening. Volg de lijnen met je handen en ontdek met behulp van deze audio wat er te zien is.

    Ter herkenning heeft het bed aan de onderzijde van de voeltekening een stippenstructuur gekregen. Het kussen rechts, waarop het hoofd van moeder Greet ligt, is gemarkeerd met verticale strepen en de muur op de achtergrond is ook met strepen gemarkeerd. Deze structuren zijn niet zichtbaar op het originele schilderij.

    Moeder Greet is een witte vrouw. Zij ligt in het kraambed dat voor een deel onderop het schilderij staat afgebeeld. Haar bleke hoofd ligt rechts op een groot, wit kussen. Haar blote schouders en rechterborst steken boven de witte lakens uit. De tepel is net zichtbaar. Greet heeft donkerbruin haar en kijkt met een vermoeide blik naar de kijker. 

    Links op het bed ligt baby Lies, met haar gezond rossige hoofdje tegen de blote borst aan. Ze is gewikkeld in witte stof. Liesje heeft één samengeknepen knuistje tegen haar borst gedrukt. De andere wordt vastgehouden door haar broertje Rob. Kleine Rob staat links op het schilderij achter het bed. Hij heeft één arm voorzichtig om de baby geslagen. In zijn hand houdt hij het kleine handje van zijn zusje vast. Rob draagt een blauwe trui met een net, wit witte kraagje. Hij heeft blond haar en rode blosjes op zijn wangen. Liefdevol kijkt hij naar de kijker. Rechts naast hem, ter hoogte van het hoofd van moeder Greet en net rechts naast het midden van het schilderij, staat een grotere jongen. Het is Jan junior. Hij draagt een rode trui met polokraag. Net als zijn broertje heeft hij blond haar en rode blosjes op zijn wangen. Zijn ogen zijn neergeslagen en lijken te zijn gericht op zijn nieuwe zusje. De achtergrond van het schilderij is grijs en leeg zodat alle aandacht wordt gericht op het liefdevolle moment dat Jan Sluijters schilderde.