Navigatie overslaan

Zaal van de Traditie

1800 – 1900

Waarom zijn we zo dol op rituelen? 

Party time! Iedereen houdt van feest. Feesten zijn er in alle soorten en maten. De in-de-kring-zit-verjaardag met koffie, gebak en cadeaus. Het themafeest waar iedereen verkleed komt. Of het dansfeest met dreunende beats. Er lijkt altijd wel een reden om een feestje te geven.  

  • Zaal van de Traditie

    Waarom zijn we zo dol op feest? 

    Party time! Iedereen houdt van feest. Feesten zijn er in alle soorten en maten. De in-de-kring-zit-verjaardag met koffie, gebak en cadeaus. Het themafeest waar iedereen verkleed komt. Of het dansfeest met dreunende beats. Er lijkt altijd wel een reden om een feestje te geven.

    Elk feest heeft zo zijn eigen rituelen of zijn eigen spelregels. En die zijn er niet zomaar. Ze hebben vaak een betekenis. Dat is ook zo bij de traditionele Drentse boerenbruiloft. Welkom! De koffie staat klaar en de kom met boerenjongens gaat al rond. Schrik niet als je straks schoten hoort. Dan weet je dat het bruidspaar eraan komt. Trouwens, je bent toch niet met lege handen gekomen? Hou je van dansen en van verkleden? Kom dan snel binnen. De dansvloer is voor jou gereserveerd en je feestkleding hangt al klaar! 

Audio­trans­crip­ties

  • Tas­t­ob­ject – Brandewijnkom

    Dit is een tastobject. Dit object mag je voelen. 

    Voor je staat een brandewijnkom, deze mag je aanraken. De antieke zilveren kom lijkt op het exemplaar uit onze collectie dat in de vitrine te zien is. Daar staat de kom naast een suikerstrooilepel, kandijpot, roomkom, roomlepel en kandijschaaltje. Deze Friese brandewijnkom is 25 bij 12 centimeter en 8 centimeter diep, dus ovaalvormig. De kom heeft een voet en aan de bovenrand twee platte horizontale handvatten. Het geheel is rijkelijk versierd met organische vormen. De versieringen zijn aangebracht door deze aan de binnenkant naar buiten de tikken met behulp van verschillende ponsjes en een hamer. Je kunt dit goed voelen.

    Volg de ronding van de kom aan de buitenkant en ontdek de vele vormen. Er is een bovenrand van stippen, en daaronder zijn bladerachtige figuren en bloempatronen. Aan de voor- en achterkant lijkt er een kroontje onder de stippelrand te zitten. Daaronder twee grote bollen. Onder de handvatten van de kom zit aan allebei de kanten een grote cirkel met een rand van kleine stippen. De kom staat op een voet die ook rijkelijk is versierd. De onderrand is afgezet met kuiltjes.

    De handvatten van de brandewijnkom zijn driehoekig. In tegenstelling tot de kom zijn deze gegoten en niet aangebracht met ponsjes en een hamer. De versiering van beide handvatten is gelijk. Op elk handvat zijn twee putti afgebeeld. Dat zijn naakte of halfnaakte kinderen die verwijzen naar de oudheid en symbool staan voor de onschuld. Ze leunen tegen een soort kandelaar waarop een vaas met bloemen staat. Hun hoofdjes, met vleugeltjes aan weerszijden, zitten ter hoogte van de vaas. De putti dragen een doek die losjes over hun heupen hangt. 

    Deze originele antieke zilveren brandewijnkom is gemaakt door Fonger Domna. Hij was meester-zilversmid in Staveren. Omdat het keur in Staveren vervallen was, moesten zilversmeden uit die stad hun werk laten keuren in de dichtstbijgelegen stad, en dat was Sneek. Op de kom staat het stadskeur Sneek, evenals het eerstegehaltemerk uit het Friese provinciewapen, de dubbele leeuw. Beide stempels waren in de stad Sneek in de jaren 1740 zo erg versleten dat ze vrijwel onleesbaar werden. De jaarletter L is van het jaar 1746. Uit dat jaar dateert dus deze brandewijnkom.